3 Nisan 2017 Pazartesi

Yapılan İbadetler Allah'ın Bir Ni'metidir




(Ey nefis!) Yine iyice düşünürsen, yaptığın ibâdetlerde bile Allah'ın nimetlerini ve büyük ihsanlarını görürsün:

Evvelâ: Sana imkân ve âlet verdi.

İkinci olarak: Bu ibâdeti yapabilmen için bütün mânileri ortadan kaldırdı.

Üçüncü olarak: Seni - ibâdet yapman için - tevfîk ve yardımına mazhar kıldı, bunları kolaylaştırdı ve sana ibâdetleri sevdirdi.

Dördüncü olarak: Ne sana, ne de senin ibâdetine muhtaç olmadığı, bilâkis üzerinde çok nimetleri bulunduğu halde, şu basit ameline karşı - müstehak olmadığın halde - çokça medheder ve büyük sevablar verir.

Beşinci olarak: Yine bu basit amelin yüzünden sana teşekkür eder, seni över, medheder ve sever. İşte bunların hepsi yalnız Allah'ın lûtfu ile olur. Yoksa sen hangi hakla ve hangi ayıplı ve kusurlu amelinle bunlara nail olabilirsin?

Ey nefis! Yaptığın şu ibâdetine karşılık Kerîm ve Rahîm olan Rabbinin ihsanını düşün de ameline (böbürlenerek) iltifat etmekten utan. Her hâlukârda Allah'ın lütuf ve ihsanı üzerimizdedir.



İmam-ı Gazâlî

Çelik Yayınevi



6 yorum:

  1. İmam'ı Gazali'nin kitabını ortaokul sıralarında okumuştum. Aslında annem okuyordu bir iki göz atınca cennet ve cehennemden çokça söz eden İlahi Nizam kitabı beni sonuna kadar sürükledi. Yıllar sonra o kitabı aradım buldum aldım. Büyük müceddidler her asra ışık tutan ama tüm zamanları da kapsayan tefsirler yapmışlar. İbadet nefsin en çok uğraştığı kulluk tarafımız ama bu asırda en fazla. Her birisinin türlü fayda ve hikmetleri de bulunsa nefs ben demeye devam ediyor. Onu biraz susuz, biraz aç bırakıp, sözüne kulak asmamak gerekiyor. Allah başaranlardan etsin..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İmam-ı Gazali hz.lerinin kitapları beni de çok etkiliyor. İhya-ı ulumiddin kitabının bazı bölümlerini indirmiştim netten. Daha geçenlerde Kuran-ı Kerim'i okuma adabıyla ilgili bölümünü okuduğumda, sanki hiç kuran okumadığımı düşündüm. Allah c.c. yine de kabul eylesin.

      Sil
  2. Ben de İmam-ı Gazali'nin dil belasını okuyorum. Öğrenmemiz gereken, yapmamız ve yapmamamız gereken birçok şey var. Bunları da nasibimiz kadar öğrenip, bize verilen nimetler kadar hayata geçirebiliyoruz. İnşaAllah ibadet konusunda bolca nimete erenlerden oluruz her birimiz.
    Allah'a emanet olun

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim.
      O kitabı biliyorum fakat okumadım. Belki ondan da siz bahsedersiniz bloğunuzda.

      Sil
  3. Bence ibadet gibi iyilik yapmak da Allah'In lutfu. Allah'In o iyilik için seni aracı kılması müthiş bir şey. Diyelim ki bir fakire para yardımı yaptık. O verdiğimiz para bizim değil ki. Yine Allah'In. Allah'In malını bir başkasına veriyoruz ama yine de Allah bizi iyilik yapmışız sayıyor. Mülk zaten Allah'ın. Kimine o yardımı yapmak hiç kısmet olmuyor. Sevgiler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Haklısınız. Her türlü hayrü hasenatı yapabilmek de bize Hz. Allah'ın lütfudur.

      Sil