20 Şubat 2017 Pazartesi

Soğan


Soğan çiçeği



* Soğanın hem yeşil yaprakları ve hem de baş kısmı gıda maddesi olarak kullanılır, fakat kötü kokuludur. Hadisi Şeriflerde soğan ve sarımsağa "habis" denilmiştir. Zira haram ve pis olan şeylere "habis" denildiği gibi, tadı ve kokusu kötü olan şeylere de "habis" denilir. Soğan, sarımsak ve pırasa bunlardandır. Nitekim Peygamber Aleyhis-Selâm: "Her kim şu kötü kokulu (habis) bitkiden (sarımsaktan) yerse, ağzının kokusu gidinceye kadar, mescidimize gelmesin!" buyurmuştur.


* Hz. Ömer (r.a.) de, uzunca bir hutbesinde: "... Ey insanlar! Sizler bugün şu iki kötü kokulu sebzeyi (soğan ve sarımsağı) yiyorsunuz! Halbuki ben, Peygamber Aleyhis-Selâm zamanında, ağzında bunların kokusu duyulan kimsenin elinden tutulup, Bakî Kabristanlığı Mevkiine kadar şehirden dışarı çıkarıldığını gördüm. Her kim bunları yiyecek olursa, pişirerek kokusunu gidersin!" demiştir.


* Pişirilmiş soğanın gıda değeri daha yüksektir. Sarılık, öksürük, nefes darlığı hastalıkları için pişirilmiş soğan gayet faydalıdır. İdrarı artırır, tabiatı yumuşatır. Kuduz olmayan köpeğin ısırdığı yere soğan suyu, tuz ve sedef otu ile macun yapılıp sürülürse, gayet faydalıdır.

* Soğan, et ile beraber yenirse, etin yağının tesirini giderir. Nitekim Hz. Muâviye de, kendisini ziyarete gelen bir heyete verdiği ziyafette, sofraya soğan da getirtmiş ve: "Soğandan yeyiniz! Zira bir kimse yabancı bir yerde soğan yerse, oranın suyu o kimseye zarar vermez" demiştir.



Tıbb-ı Nebevî Ansiklopedisi
Ali Rıza Karabulut



Akabe Kitabevi







6 yorum:

  1. Rabbim her şeyin dermanını vermiş ama işte insanoğlu bilemiyor veya bilse de sürekli uygulayamıyor.

    YanıtlaSil
  2. Yemeklerimizde sarımsak ve soğan eşlik etmeden olmuyor..bilgiler çok güzel izninizle aklıma gelen bir bilgiyi iliştiriyorum buraya:
    Sarımsak ve soğanı soyduktan sonra suya tutup yıkamak da sünnettir..yani sevabı da mevcut.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bunu yapıyordum ama sünnet olduğunu bilmiyordum. Teşekkürler bilgi için.

      Sil
  3. Soğan pek yemiyordum ama annem bana geldiğinden beri tüketmeye başladık.Gerçekten çok faydalı...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de sadece pişmiş olarak yiyebiliyorum. Bu yazıyla pişirilmiş soğanın gıda değerinin daha yüksek olduğunu öğrenmek de hoşuma gitti doğrusu. :)

      Sil
  4. Soğan sarımsak gerçekten bir çok yemeğe yakışıyor. Bilmediğim şeyler öğrendim, teşekkürler...

    YanıtlaSil