15 Şubat 2017 Çarşamba

Nikah



Nikâh, şer'î bir tasarruftur. Şer'î tasarrufsa ancak şeriatın bildirdiği şekilde yapılır. Şu halde şer'an nikâhın bağlantısı için kadın erkeğe «SANA VARDIM», erkeğin de kadına «BEN DE SENİ ALDIM» demeleri şarttır.

Binaenaleyh, «Alıyorum», «Sana varıyorum», «Seni alırım», «Sana varırım», «Beni al», «Sen de bana gel» gibi sözlerle kat'iyen nikâh olmaz.

Yalnız tarafların biri mazi sözü ile, diğerinin müstakbele delâlet eden bir söz kullanmak suretiyle yapılan nikâhın caiz olacağını ulemamız beyan etmişlerdir. Şu halde kadın meselâ «Beni al» der, erkek de «Aldım» diyerek kabul ederse nikâh mün'akit olur.



Hanefilere göre nikâhın sıfatı 6 kısma ayrılır:

1- Erkek kadının mehir ve nafakasını vermeye muktedir, evlenmediği takdirde muhakkak zina edecekse evlenmesi farzdır.

2- Şehveti yerinde, mehir ve nafakaya muktedir, evlenmediği takdirde zina edeceğinden korkulursa evlenmesi vacip.

3- Hali mutedil, yani şehveti orta, mehir ve nafakaya muktedir ise evlenmesi sünnet.

4- Kadına eza edeceğinden korkulur, fakat eza etmemek de muhtemel ise mekruh.

5- Kadına eza edeceği muhakkak ise haram.

6- Nikâhın icaplarını yerine getiremem diye korkarsa evlenmek mubahtır.




İslamda Kadın, Tesettür, İzdivaç
Hüseyin Erdoğan

Çile Yayınları



2 yorum:

  1. Kadına eza edeceği kesinse evlenmesinin haram olması kadını korumak amaçlı güzel bir şart...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu ölçülere göre hayatımızı düzenlesek daha huzurlu olacağız ama dikkat edilmiyor, önemsenmiyor.

      Sil